Friday, November 28, 2008

Pengalaman Pertama - Sudahkah Anda Merasa?

What is this foreign object? Saja aja tangkap gambar mesen ni sebab nak kongsi pengalaman dipergunakan oleh benda ni.

Jumaat lalu, both of us, me and dee, telah diperkotak katik oleh seorang gadis pinoy dengan menggunakan mesen ini. Masa I buat appointment tu 2 weeks before, tak rasa seram atau pun kecut perut. Tiba hari nya, kawan tempat kerja yang dah dipergunakan mesen ini, semua kasi cerita yang membangkitkan rasa gerun. But what to do, memang niat dah lama nak merasa ditekan oleh mesen ni, tapi selalu terpostpone aja. Now dah dapat buat appointment tu, lebih baik trus kan aja niat. Lagipun rasanya memang perlu nak buat test ni sebab ada family history kan.

Sampai aja di tempat test tu, registered name dan buat bayaran. Oleh kerana kita mengikuti satu gomen program, bayaran yg dikenakan hanyalah S$50. Harga sebenar utk menjalani test ni adalah S$107. Hai, nak kena "raba raba" oleh mesen tu pun kena bayar sebanyak itu, nasib dapat subsidi.

Masa menunggu tu, bimbang jugalah, teringat description kawan kawan. Bila giliran aku masuk, minah pinoy tu suruh aku buka baju and be topless. Aku pulak macam dah biasa aja buka baju depan org lain. Muka sadin ajalah, anyway she a professional, what to be shy about.

Lepas aku lepaskan semua yg diatas, si pinoy menghampiri aku. Dia suruh aku dekatkan dada aku yg terlanjang tu dekat ngan mesen tu. Then dia pegang juga tepi tepi nak adjust the position. Matilah, gunung nak kena squeeze. Bila dia dah satisfied on the position, dia suruh aku relek dan she went behind the machine. Kat kepala otak aku tu tengah stress nak tanggung rasa sakit, jadi aku bacalah apa apa ayat supaya selamat. Mesen tu ditolak ke bawa dan mengkemekkan payudara utk direntogen. Ingatkan dah buat both side, dah ok. But then kena pulak dari kanan ke kiri. All in all, empat tekanan for both. Alhamdulillah, tak lah sakit yg terlampau seperti mana kawan kawan ofis cakap. Alah aku ingat nyonya nyonya kat ofis aku tu semua rasa sakit sbb asset dorang semua nya airport landing...patutlah sakit sesangat bagi dorang. Its not that bad as what they decribed. I survived!

Bila aku kluar dari bilik tu, Dear tengok kat aku with a Question Mark face. Aku hanya senyum dan menuju ke tempat di mana Dear duduk. Macam machine gun mulut Dear tanya soalan. Kalau lah waktu tu we all bukan kat clinic, memang aku dah stop all her question dengan ciuman. Biar hilang all her worriness.

Ten minutes later, giliran Dear pulak nak kena raba oleh si pinoy dan mesen mammogram tu. Bila she keluar, Dear pun bagi senyuman gak kat aku. Hehehehe. Bukan apa, we all sebenarnya rasa takut sakit bila di tekan, tapi taklah sakit mana pun. Bila aku tanya Dear, if she feel the pain, she kata taklah sesakit bila aku mengigit...aik kesitu pulak dia.

Ni ada gambaran macam mana proses mammogram dijalankan. Kalau dah tahu, taklah takut mana nak buat pemeriksaankan. Korang yg aktif buat aktiviti menyusu, menguli dan yang sewaktu dengan nya, baiklah pegi pemeriksaan awal. Prevention is always better than cure.



ps: Barang siapa yang membaca tajuk entri ini dan mengharapkan stories behind closed door and under the blanket, harap maaf.




____________________________________________________________________________________________________________

21 November 2008 - Yang pasti aku Bersyukur kepada mu Ya Allah! Terlerai segala kekusutan dihati hambamu ini.


Lepas mammogram tuari, we all trus gi chalet. Actually, ada conflict sikit nak gi sana. Dear merajuk kejap, tak nak pegi pulak. Hishh bingit aku. Kat stesen bas juga aku meleteri Dear. She diam aja. Maaf ya Dear, bukan sengaja nak naik berang ngan you. But I guessed, sometimes you really need to be nagged at.


Sebelum ke chalet, we all nak singgah beli some drinks and food. Dear masih marah layaknya. Bila I met my friend, she terus aja jalan dan left us. Bingung juga aku mana nak cari. Called her mobile, she tak angkat. Bengang betul. Panik gak nak cari kat mana ni. Gi foodcourt, tak nampak pulak batang hidung Dear. Last tu, bila aku nak masuk supermarket, Dear pun kluar bawa a few plastic bag. Lega sikit ati. Ingat Dear dah cabut kemana aja.


On the way out from the shopping mall, Dear berhenti depan kedai jewellery. Aku yang jalan agak belakang sedikit, ditariknya tangan utk masuk ke kedai tu. Alamak, takkan nak minta aku belikan barang pulak. Tengah budget ni. Ah takpelah, aku ikutkan aja. Tak merajuk lagi buah hati aku ni. Penatlah nak memujuk. Dear nak beli bracelet rupanya. Aku diam aja, sambil perhatikan harga bracelet yang Dear belek belek dan try try. Bukan takut tak termampu, cuma aku nak saving for other thing . Maklumlah, ekonomi agak muramkan sekarang. Dah habis she pilih for herself a bracelet and a ring, Dear suruh aku pilih pulak. Lah! aku tak nak belilah. Then Dear suruh sales person tu cari utk size aku pulak. She then whispered to me

"Jgn takutlah, Dee tak suruh bayarlah, Dee nak belikan utk Yang sekali"

Amboi, tadi merajuk, marah marah, muka asam, boleh pulak bisik bisik sekarang. Agaknya she terfikir apa yg aku dah luahkan masa nagged at her and thats make her cool.

Wah! dah rezeki ni, sebat ajalah. Aku tak mood nak pilih pilih, apa yang Dear pilihkan untuk aku, aku satisfied aja, she yang lebih arif bab ni.

She macam happy habis impromtu shopping tu. She bought a bracelet and a ring for both of us. Mahu gaklah nak dekat $1.5 ribu terbang. Tapi she said takpe, sebab tuari our anniversary, she tak kasi aku apa apa. Then oklah, taklah aku rasa semacam aja.


Tapi yang buat aku hepi sangat last Friday tu bukan sebab Dear belikan aku bracelet and ring tu. Aku hepi sesangat bila kluar dari jackpot room kat chalet tu, bertemu dng Dear, she passed me a plastic bag. Bila aku tanya apa benda tu, she asked me to open it. Hah ni lah benda yang buat aku hepi: -


Kerepek Opak Ubi. Kenapa boleh bikin aku hepi ye .... nantilah aku citer lain entri. Nak habis kan keje sikit, hari ni boleh balik @ 3pm sbb company aku ada D&D.
Nantikan cerita - Aku dan Opak...akan datang ...di monitor anda.

No comments: