Friday, July 4, 2008

Touring Bali on 2nd Day

Pagi terasa dingin bila aku dikejutkan oleh alarm dari Dear nya handphone. Hmm. .. tak tega nak kejutkan Dear yang masih lagi lena di atas lenganku. Ah! macam mana nak bangun matikan alarm ni, tangan Dear pulak masih melingakari aku. Ku kucup dahi Dear penuh rasa sayang. Itu telah membuat Dear bergerak sedikit dan aku mengambil peluang mengerakkan Dear dari memeluk aku.
"Sayang, bangunlah, dah subuh ni, nak mandi tak, pas tu solat subuh lah, tu alarm from your mobile dah bunyi dah" sambil aku menjatuhkan ciuman di pipi nya.
"Hhmmm, dah pukul berapa ni, sejuklah", Dear mengeliat dan terus memalingkan badannya untuk mencapai handphone dan mematikan alarm. Alarm dah di matikan, Dear masih lagi tak terus bangun, malahan melingkarkan tangannya memeluk aku yang dah pun membelakanginya. Terasa lembut dadanya dibadanku..lantas aku memusingkan badan dan menghadapinya lagi.
"Dear! bangunlah, kata nak gi jalan jalan hari ni, lagipun nanti dah syuruk, terlepas pulak subuh tu. Dee ni memang liat tau kalau subuh. Get up, lets bathe together" aku belai belai lembut badan Dear pada mulanya dan terus tarik tangannya sambil aku sendiri mencampakkan selimut yang membaluti kami berdua.
"Alah, Yang ni, kejaplah, baru pukul 5.45 ni...apapulak, masih ada waktulah. Kejap lagilah" Hishh susah betulah Dear ni kalau kejut solat subuh.
"No, no, get up now, nak mandi lagi, kang terlepas tau subuh...Dee nak mandi dulu ke tidak? kalau tak nak, Yang mandi dulu, nanti lambat Dear jangan marah ok" aku mengugut Dear dan terus turun dari katil.
"Alah, don't waste timelah, kita mandi sama, kalau mandi sama Dee nak" amboi, aku ingat tadi tu ajak ajak ayam aja, rupanya ni Dear betul betul nak pulak. Dear hulurkan tangannya minta aku tarik dia bangun. Aku bukan tarikpun tangan nya, harus aku dekat dan memeluk Dear dan memaksanya bangun dalam pelukanku hingga terduduk. Kami mandi bersama dengan cepat memandangkan Dear harus mengejar waktu untuk solat.

We had breakfast at the hotel. Ramai matsaleh yang tinggal di hotel yang sama. Sexy sexy belaka. Ada yang berbaju pendek sampai nampak their undies. Ada yang berbaju jarang dan kelihatan bikini yang membaluti badan. Ada yang hanya berkemban dan terjojol gegunung geganang mereka. Harus menaikkan syawat melihat meraka ni semua.


Hari kedua kami disini kami telah membuat tempahan driver dan van untuk bersiar siar di Bali. Tujuan kami ialah ke Kintamani, Ubud, Pasar Sukawati dan melihat kraftangan dan perusahaan di Bali. Driver kami asli dari Bali, namanya Wayan. So big van, only 2 of us kat belakang. Kami bergenggaman tangan sepanjang perjalanan. Wayan bertanya kalau kami bersaudara atau bagaimana hubungan kami. Aku cuek aja memberitahu Wayan kalau kami ini pasangan kekasih. Dia agak terkejut sekejap tapi nampaknya dapat menguasi dirinya dan accept kami as what we are. So our jalan jalan become so cool...dapat sewenang wenangnya berpelukan dan bergenggaman tangan tanpa harus merasa curiga orang lain memandang.


Tempat pertama kami lawati adalah perusahaan batik di Tohpati. Selain dapat melihat bagaimana batik dihasilkan (macamlah tak pernah tengokkan), its is more to sell the product. Aku bertanya pada Wayan kalau kalau dia akan dapat komisen seandainya kita membeli di sini. Since he said yes, aku tak sampai hati, lalu membeli sepasang flip flop each for us.


Our next stop is a silverware product kat kawasan Celuk. Tak ada pulak orang tunjuk skill kat sini macammana they do the silverware. Yang ada hanyalah perhiasan yang telah siap untuk di jual. Berbeda dengan di Solo. Masuk aja kedalam, Dear terus bertanya kalau aku mahu membelikan dia cincin disini.


"Nope, I'm not going to get anything for you here. If you want, you ownself pay ok" Itulah jawapan aku. Muktamad. Keliling she see all those jewellery ware. Tak kuasa nak ikut sebabnya aku takut tak sampai hati kalau she wants anything. Akhirnya, alhamdulillah, Dear tak berkenan. We left without buying anything. Dear memberitahu Wayan walaupun silver disana dari jenis 925 tapi finishing dari workmanship tak berapa halus. And that make her turn off walaupun design tu cantik cantik.

Perjalanan di dearah Ubud ini macam roller coaster. Best giler. Lagipula, si Wayan ni boleh tahan orangnya. Kami tak bosan. Kita main teka teki dengan si Wayan dan Dear hepi sebab boleh berbual dengan Wayan dalam bahasa Korea. Gigihlah dia menambahkan pengetahuan bahasa Koreanya dari si Wayan yang memang qualified and Licenced Korean speaking travel guide di Bali.



Setelah melalui dearah wood carving, which kita taknak stop, Wayan telah mengajak kami melihat rumah Bali. Di sini kita dapat mempelajari terletaknya rumah Bali dan juga kelandar Bali. Its interesting. Sempat juga Wayan membaca ramalan tentang Dear nyer character mengikut kiraan kelandar Bali. Hmmm, bukan nak percaya pada ramalan or what, tapi part of it is true about Dear. What a coincidence kan.


Kami berhenti makan tengahari di Kintamani. Pemandangan di pergununang sungguh mengasyikkan. Subhannallah, terasa sangat kebesaran Allah SWT. Bersyukur rasanya kami di beri kesempatan dan peluang untuk melihat kebesaranNYA. Wayan kami pelawa makan bersama. Dari cara Wayan makan dapat aku menilai betapa sungguh sopan Dik Wayan ini. Selesai makan, kami jalan kaki disekitar kawasan. Terlalu banyak orang orang yang memaksa kami membeli dari mereka. Sampai kita nak mengambil gambar pun susah. Nasib aku masih boleh bersabar dengan kerenah pedagang pedagang ini. Dear kelihatan takut dengan cara mereka yang menarik narik bajunya dan lengan nya memaksa membeli. Dear terus aja merangkul lenganku dan merapatkan tubuhnya ke tubuhku waktu kami berjalan. Selesai aja kami berphoto di satu sudut yang memang indah pemandangan di belakang, kami pun cabut ke van yang mana Wayan telah menunggu dengan enjin yang telah dihidupkan. We hopped in dan Wayan pun terus cabut. Gosh! its absurd the way these people trade their goods.




Pemandangan Gunung Bedugul yang masih aktif volcano nyer dari restaurant di mana kami makan siang.



Another photo of the volcanic mountain. Its kind of misty so we took a few shoot at different time just to get a good one.

Dalam perjalanan, kami berhenti ke Spice Garden. Di sini, kami ditawari merasa Bali Coffee dan Coco. Biasalah, sambil tu diaorang jual juga lah coffee dan coco tu. Dear beli Koko untuk bapak. We skipped the coffee sebab tak sedap macam Nescafe or Coffee kat Kopitiam Oldtown White Coffee tu.

On the way down, we passed by a rice plantation village. Sungguh cantik. Cara orang Bali menanam padi tak sama macam di Kedah. Mereka menanam padi in a layered way. Here is the photo.

We then rushed down sebab kami nak makan malam pula di Jimbaran Bay. Tapi sebelum itu kami singgah ke Pasar Sukawati utk shopping sikitlah. Mana tak shopping pulak si Dear ni kan. Kalau boleh semua orang kat office dia, she nak belikan souvenir. Ada teman Dear yang suruh aku bawa Dear ke Jimbaran for dinner sambil melihat terbenamnya matahari. Tapi sayang, kami terlewat kerana keadaan lalu lintas menuju ke sana agak macet sedikit. Apa nak buat, pegi jugalah. Its is such a nice place, where all the seat were set up on the beach. Ada banyak restaurant di sepanjang pantai di Jimbaran ini. So walaupun tak nampak sunset, kami makan di temani desiran ombak dan bintang bintang yang banyak bertaburan di langit. Dear masih agak kenyang, so we just eat some simple meal of seafood. Dear tak nak makan lobster sebab takut tak habis. Oh ya nak citer sikit pasal satu waitress di restaurant yang kami langgani ini. Nama dier ni Eka. Dalam kami berbual, dia menanyakan usiaku. Bila aku suruh dia guess, she mention the number which so much muda dari usia sebenarku. Hishh, nak kena kacau juga budak ni, manis sungguh.

"Kamu usia berapa" tanya ku pada Eka

"19 mahu jalan 20" Eka menjawab.

"Mahu kamu jadi pacar saya" direct betul aku tanya ke Eka. Aku menjeling ke Dear kat sebelah yang tak pun menunjukkan sebarang reaksi.

"Mbak perempuan kan? Ni, saya juga perempuan" sambil dia meleraikan rambutnya yang panjang ke depan.

Hahahhha ...ketawa aku dalam hati. Dear aku lihat tersenyum seolah mengejek aku.

"Habis kamu tadi nanya nanya segala macam, kayak suka sama aku, maka aku nawarin jadi pacarku. Ya, kalau nggak mahu, nggak apa apa kok. Tapi kalau mahu, tawaran ku masih di buka lho" Macam tak bersalah gitu aku jawab soalan Eka. Dear body language agak lain, so aku berhenti melayan si Eka tu. Dia rasanya dapat melihat dan excuse herself.

Kami makan sambil menyuapi satu sama lain. Ramai juga orang yg datang berpasangan. Aku lihat 2 meja di depan kami ada pasangan lesbian omputih. Sambil makan dan minum mereka bercumbu. Hishh, they really dont bother about others around them, walaupun ada yang datang dengan anak kecil. Betul lah omputih ni.

Selesai sudah dinner, aku menyempatkan diri utk berphoto bersama Eka waktu Eka menghantar kami keluar dari restaurant. Dia sempat bertanya padaku kalau temannya seorang lelaki, ganteng apa tidak ,waktu aku sudah duduk di dalam van bersebelahan si Wayan. (Tempat duduk disebelah Dear dah penuh ngan barang barang yang kami beli di Pasar Sukawati yang Wayan telah aku suruh beralihkan didepan). Hishh, si Eka ni sengaja tau nak kenakan aku. Aku trus bilang ke Eka, yang lelaki di sebelah aku lebih ganteng. Wayan tertawa besar mendengar aku memuji nya. Dear pun ketawa di belakang.

Sampai di hotel, aku hanya mencampakkan barang yang kami beli di Sukawati ke tepi. Aku suruh Dear mandi cepat cepat dan aku pun nak mandi lepas tu sebab dah letih dan nak rehat. Tet! Letih ke aku? Atau aku ada motif lain?. Hmmm ..... biarlah ia menjadi satu rahsia.





1 comment:

sky said...

akak berdua ni kan.. comel sungguh..heheheh..