Thursday, May 28, 2009

Siapa kata semua pengkid jahat?

Alah terlanjur aku ada waktu, aku nak buat posting lagi satu. Bulan ini, aku sambut satu ahli keluarga aku yg baru. Kehadiran seorang bayi lelaki dalam keluarga kami. Ini adalah cucuku yang ke3. Alhamdulillah. Ibu dan bayi sihat.
Minggu lalu, adik dari teman baik aku kawin. Memandangkan aku kenal rapat, dan teman yg sudah ku anggap macam adik ni tidak bermastautin di sini, aku banyak menghabiskan masa bersama memeriahkan majlis. Biarlah aku gelarkan dia Dik Lin. Dik Lin mempunyai adik satu lagi diJohor. Pertama kali aku bertemu dengan adiknya, memang aku tak cakap banyak, just salam dan senyum. That was last year masa majlis pertunangan adik Dik Lin ni. Si Johor tu datang bawa seorang pengkid. Aku dengan muka selamba, sibuk interviu si pengkid. Tapi sipengkid ni macam malu malu pulak. Tu kisah tahun lalu.
Tahun ni, minggu lalu, aku berkesempatan bersua dengan mereka lagi pada majlis khatam Quran sang pengantin. Si peng dan aweknya kali ini sudah agak tak segan nak berbual bual. Beberapa kali aku tanya kalau dorang kapel. Adik Dik Lin si Johor mati matian tak mengaku. Tapi bila akhirnya aku ditinggal kan bersama si peng, baru lah dia nak mengaku. Ah! dah terang lagi nak bergelap. Dari perbualan, aku tahu si Peng ni budak baik. Dia yg mengajak si Johor tu pulang ke pangkuan keluarga. Dia yang jadikan si Johor anak yg mengingat org tua. Ah! siapa kata pengkid hanya tahu melarikan anak dara orang. Tak semua pengkid jahat. Hanya kerana segelintir yg berperangai macam tu, semua org kena.
Harap harap, mana mana pengkid yg dah melarikan anak dara orang tu, pulangkan mereke ke pangkuan keluarga. Jangan kerana 1 dua kes, semua jadi mangsa cemuhan org awam.
Jaga diri, jaga maruah.

3 comments:

Anonymous said...

setuju2 xsemua peng jaat. :D

Anonymous said...

btol xsmua jhat....
aku la 2..(pasan plak..)
hakhak....
i will do the best 4 my gf......

Anonymous said...

btol2...sb tu ak plih tok syg kat peng...