Tuesday, April 28, 2009

Tabula Rasa

Saat ini perasaan aku untuk ke tempat kerja tabula rasa ..dalam erti kata yang lain...kosong ... aku tak berasa ghairah untuk pergi kerja.

Tiap malam, kalau aku pikirkan nak kena pergi kerja esok, memang aku boleh jadi haru. Nasib Dear disebelah selalu dapat menenangkan perasaan aku yg haru biru. Kalau ikutkan hati memang aku nak quit sekarang, tapi aku masih perlukan CPF utk finance rumah aku. Memang kalau dicongak dari pendapatan dari sumber sumber yang lain, apa lah sangat yg aku slogg tiap hari kat office ni. Hmmmm, CPF yg aku dapat tiap bulan kerja kat sini, lepas nak bayar duit rumah. Aku tak yah kluarkan any cash lagi. Lagi satu, nak bayar income tax pun base pada gaji kat sini. Pendapatan yang lain tu tak payahlah nak bayar income tax, cuma bayar zakat aja. Sebab tulah nak kena kerja, kalau tak kerja, tapi boleh selalu terbang sini sana, tak bayar income tax, tapi tiap bulan account penuh aja, matilah gomen follow. Tak nak aku.

Kalau aku ikut kan hati, hendak aja aku cepuk cepuk muka bos setan aku tu. Tapi takpelah, apa yg terjadi memberi satu pengajaran yang amat berguna. Memang, Allah tu maha penyayang. DIA berikan satu 'pukulan' utk menyedarkan kita yg terlalu alpa. Kita yang selalu lupa pada DIA, sang pencipta. Memang aku lupa, aku alpa, aku taksub, aku khilaf, aku hanyut, aku dibendung nafsu, aku hilang pedoman. Ya, aku marah bila bos aku tak beri apa yg sepatutnya time appraisal, aku kecewa, aku mula merasakan kenapa ini berlaku kepada aku, walhal banyak projek yg aku kendalikan semua nya beres dengan baik dan sebelum dateline. Aku mengeluh kenapa Allah memilih aku sebagai mangsa keadaan ini.

Alhamdullillah, ternyata semua ini ada hikmah sebenarnya. Hikmah yang tak aku nampak dengan mata kasar. Bila mana dihantui rasa marah, geram, kecewa dan apa apa perasaan yang negatif, memang kita tak boleh berfikiran waras. Tak dapat nak bezakan kebaikan di sebalik ini semua. Lagi sekali Alhamdulillah, apa yg terjadi membuatkan aku lebih dekat disisiNya. Membuat aku lebih kuat utk membina dan mencari rezeki diruang cyber.
Syukur teramat sangat, apa yg berlaku telah lagi memantapkan keputusan aku untuk berhijrah bila waktu mengizinkan. Hanya aku perlu untuk selesaikan satu lagi projek dan aku akan beredar. Syukur, Dear mengerti dan memberi sokongannya.





1 comment:

nexus_fms said...

suweett kan kalu dapat partner yang menjadi tulang belakang?

tak kira kita gembira atau sedih, dia tetap menyokong.

tumpang lalu.. ^_^"