Monday, December 22, 2008

Salah Anggap

Entri aku kali ini hanyalah nak memperjelaskan salah anggap dari pembaca blog aku bagi entri aku yang sebelumnya. Aku tahu aku tak perlu nak explain myself for what ever that I posted on my blog, tapi aku rasa sebaiknya aku jelaskan supaya individu yang terasa dengan posting aku sebelum nya boleh lebih mengerti apa yang aku tuliskan di entri sebelum ini. Termasuk entri yg sebelumnya, dah 2 kali entri aku disalah ertikan oleh yang membaca.
Its hard to please anyone who reads this blog, but I guessed at least the less I can do is do the correct explanation. Anyhow pun, to each its own perspective. I cannot force them to accept my explanation neither can I bring them to agree on what I said. But before that, I would like to apologise if what written here and the posting earlier, hurt anyone somehow. Pardon my pun, there is no intention what so ever on any of you. It is just my personal views and feelings that I would like to put it in writing. I hope for some understanding.
Pagi ni bila aku chek email ada terdapat beberapa komen pada posting aku yang lalu.
Aku tak tahu, kenapa orang orang yg drop a komen tu terasa dengan entri aku sebelum ini. Memanglah aku tak suka nak taruk nama orang orang yg bersangkutan dengan entri aku tu...lagi lagi iya menyangkutkan org org yg agak ternama dalam bidang masing masing. Tak nak lah aku menjatuhkan reputasi dorang ni semua.
Heran juga bila yg tinggalkan komen, adalah kaum sejenisku yg amat terasa. Padahal aku tidak bermaksud entri tersebut untuk mereka. Kecik aja sumbangan aku pada acara yang mereka adakan. Itu pun aku sendiri yang dengan ikhlas menghulur, bukan dorang minta pun.
Aku tulis entri sebelumnya kerana aku geram, muak, bosan dan temper. Lately, personal email inbox aku banyak members yang jadi ketua persatuan ini, bendahari grup itu dan banyak yg memegang berbagai jawatan tinggi dlm persatuan, telah dipenuhi dengan email email dari mereka meminta bantuan dan sponsorship utk all their activities. Aku tak kisah nak menderma kalau memang rezeki ada, walaupun dorang tu semua nyatakan minimum sum untuk derma tu ada yang sampai $1 ribu utk 1 meja, kalau memang utk kebaikan apa salah nya. Dah lah antar email, siap call lagi dengan janji berbagai. Aku bukan nya suka publisiti...lebih lebih pun hanya sekadar advert utk compeni aku. Rakan kongsi aku pun bengang dan marah over all this. Tiap tahun dan tiap acara, kami cuba utk memberi sumbangan, with the hope that they fullfilled their promise. Ada yg kata goodie bag tu akan dibubuh juga logo compeni kami. Tu yang aku marah tu, at least pun kasi lah 1 goodie bag tu utk kita lihat betul ke ada endorsement compeni kami sebagai sponsor. Tapi dah lah goodie bag atau door gift tak sampai ke ofis kami, malahan bila kita tengok org lain carry goodie bag tu takde pun logo compeni kami as sponsor. Bukan aku nak riak, tapi mereka minta dari kami ribuan dollar. Kalau ini yang terjadi pada kalian, how would you feel? Demi utk kebaikan dan kami fikir its for our company benefit why not kan. Masuk tahun ni, dah 4 tahun kami kena tipu. Ah! tu yg bikin aku rasa teman kami tu memang ambil kesempatan dari kebaikan kami.
Berbalik dari komen yang aku terima dari teman teman sengetians.... sedih aku membaca komen dorang. Entri aku sebelum ini adalah general, tapi dorang terasa. Infact, aku tulis benda yang sama juga di blog aku yang lain cuma di blog ini dengan sikit tambahan tentang teman YM tu. Apa lah sangat amount yang aku berikan utk gathering dorang tu... dan apalah sangat doorgift tu. Kalau memang aku inginkan sangat doorgift tu, aku dah call organizer masa aku di KL tempohari. Lagipun, gathering sengetian tu dah berbulan, aku pun dah tak ingat dah tentang benda tu sampailah bila baca komen dari dorang ni. I guessed you guys got me wrong.

Lagipun, aku tak sangka persahabatan yang ingin aku jalin selalu disalah ertikan oleh ahli sengetians yang lain. Mungkin dorang belum benar benar mengenali aku. Yelah, aku tak salah kan mereka. Tak kenal maka tak cinta lah kan.

Ini blog aku, apa yg aku tulis diblog ini luahan rasa hati dan fikiran aku. Kalau ada yg rasa ocehan dan tulisan aku ni adalah untuk seseorang individu dan mereka yang berkenaan terasa, aku mohon maaf. Apa pun yang aku tulis di blog aku ni selalunya adalah perasaan aku on things and aku hanya tulis base on general account not shooting at any individuals.
Kalau memang entri tersebut base on individual person yang tak aku senangi, aku akan bluntly talk about that person.
Utk teman YM aku, Yan, yang aku tahu, pembaca blogku juga - aku rindu nak berbincang dengan mu. Aku harap kau akan hadir dialam cyber untuk kita terus bersembang.
Once again, to all sengetians yg drop a comments, thank you for being frank. thank you for pinpointing, thank you for all the advise. Last but not least, thank you for accepting me then as a friend, even now, for me you are still my fren walaupun kalian tidak akan pernah mengganggap aku sebagai teman kalian lagi.
As for the comments, aku tak rasa nak publish them demi menjaga nama baik korang dan saat ini aku masih lagi rasa sedih dengan apa yg dikomenkan. Nantilah kalau aku dah dapat mengatasi rasa sedih ini, aku akan publishkan juga supaya menjadi ingatan buat aku kelak. Satu lagi, tak payah lah nak pulangkan apa yang telah aku beri kalau memang korang ikhlas menerimanya.
Thank you Sengetians friends and sorry if my posting earlier hurts you all.

3 comments:

Anonymous said...

apa ye..ermm..sy slalu baca blog ni.setiap entri.

sabarlah.

bg saya personal blog adalah medium yg menjadi hak seseorg individu utk cakap apa saja.

bialaha ad ayg stuju ada yg x.

ada yg faham, ada yg akan slh anggap.

bila kita anggap sesorg sbg kawan ttpi kita tak dianggap sbahagian mereka memang menyedihkan.tp kita tak mampu buat apa2 utk bagi org tahu apan yg kita rasa pd mrk.

sbrla ye...

sooner or later mrk akn th mn yg btul2 mhu jd kwn dn mn yg bukn

ijat said...

manusia... :)

***dee*** said...

hai...aku ase susah kan nak puaskan hati org..betui x?
nak kawan susah xkawan pon susah