Wednesday, September 17, 2008

Surat Terbuka .....

Untuk pembaca blog ini,

Salam semua,

Posting aku kali ini memang aku khas kan utk korang korang semua.

Aku bukan nak tunjuk baik atau nak kata yang aku bagus. Malahan aku selalu rasa diri ini teramat kerdil walaupun orang lain ingat aku ni baik. Banyak dosa yang telah kita lakukan. Dosa besar lagi. Ada orang yang baca blog ni terasa bila aku berkisah tentang amalan. Dah lah tu, sempat lagi nak sindir meyindir. Tapi bagi aku, to each its own.

Bulan Ramadhan ni adalah bulan yang baik utk kita tampal dosa dosa kita. Bila sesekali aku buka mulut cerita pasal amal dan ibadah, org lain terasa. Hishh! tapi bila citer pasal romen romen, gumbira ria. Heranlah, selama ini dorang ni semua tak perasan, they just read my blog in between the line. Hmmm!

Aku bukan nak riak or whatever,tak ada niat langsung, tapi nawaitu aku hanyalah nak orang lain check and recheck their amalan di bulan yang berkah ini. DAh lah 11 bulan yang lain, kita rabak rabak buat benda yang tak patut. Tu belum lagi termasuk dosa dosa kecil kita yg kita tak sedar atau sengaja buat tak sedar.

Sejahat jahat aku dan seteruk teruk aku bercinta dan berkasih sayang dengan sesama jenis pun, taklah to the extend sampai lupa identiti sebagai seorang muslim. Mungkin org baca keseronokan aja...dan aku tahu org nak tahu tentang keseronokan aja... bila sentuh sikit tentang perasaan bersalah dan rasa berdosa mesti ada yg terasa dan melatah. Manusia tak luput dari Dosa dan akulah sebahgian dari manusia itu.

Orang lain boleh menilai apa yg dorang nak nilai...samada cerita di balik kelambu tu berakhir dng climax atau yg sebaliknya. Aku bukan hipokrit, aku mengaku aku buat dosa dan aku tengah berusaha utk memperbaiki kehidupan aku utk menjadi insan yang lebih baik utk menempuh saat saat kematian. Tak siapa yg tahu bila ajal akan menjemput.

Bak kata seorang teman senget yang satu tu, "Bercinta bercinta juga, yang wajib pun nak kena buat gak, supaya tertutup lobang lobang yg dah koyak tu". Yelah, aku dan dear bukan lah Malaikat nor kita ni setan jahanam tu...so we try to have a balance life to repent on whatever dosa yang telah kita lakukan. Mudah mudahan Allah mengampuni dosa yang telah kami lakukan.

Hmm, baru citer sikit pasal puasa dan terawih, org dah terguris dan tergaris. Belum citer bab haji dan umrah dan hal agama yang lain ....terdetik pulak soalan kat hati ini. Apakah sebagai insan yang senget ni, kita tidak ada hak untuk menjadi insan yang baik?. Apakah kita tidak berhak utk memohon dari sang pencipta agar suatu hari kita dapat melepaskan diri dari belenggu dan perasaan kesengetan kita itu?. Hmm, wonder if anyone wish to be in this situation of loving their own species and wondering with a sad feeling seeing the naturality of human love that Allah created. Aku dan Dear selalu bertanya pada diri sendiri, sampai bila kami nak jadi cam ni? Aku yakin, ada gak insan senget yang sering bertanya pada diri memasing soalan tersebut. Aku yakin gak, tiap kali lepas memuaskan nafsu, ada gak insan senget yang menangis sendirian mengenangkan apa yang dah di buat. (Ada org yang dah mengaku pada aku tentang ini disebabkan kesedaran - aku puji org tu sbb tak bersikap hipokrit)

Apa apa pun, aku nak buat disclaimer kat sini. Tujuan aku post about puasa dan terawih tu bukanlah nak tunjuk riak nor nak berlagak baik. Tiada niat jahat juga sebaliknya. Cuma nak mengingatkan diri aku sendiri yg leka dan ingin berkongsi keterobasan aku yg hanyut dlm melakukan solat terawih itu aja. Bagi sesiapa yang meluat dengan posting tu, aku minta maaf sebanyak banyaknya. Juga bagi sesiapa yang dapat iktibar dari posting tu, aku nak ucapkan syukur dan tahniah. Tiap individu ada perspective memasing. Takleh lah nak dipaksa paksa penerimaan mereka.

Akhir khalam, semuga segala amalan kita di bulan yang mulia ini di terima oleh Allah SWT. Amin.

Sekian.

5 comments:

the girl said...

i'm actually glad that you brought issues like this on your blog.

keep it up. i like to be reminded.

have a great ramadhan and a great raya.

sky said...

salam aidilfitri dr kejauhan. maaf zahir batin. raya nanti kalau turun KL, jmeputla dtg rumah.. :)

deeyang said...

Pamina - thanks for dropping by my blog. We are human being afterall, no matter who we loves and we will need others to nudge at us sometime so to be a better person.
You too have a Joyous Lebaran.

Is - Salam aidilfitri juga. Raya tak turun KL - class akan start balik on 19 Oct, insyallah kita jumpa nanti bulan doblas. Selamat hari raya maaf zahir bathin from me and dee. take care.

bebey said...

selamat hari raya sis..
maaf zahir batin..
halalkan makan minum yek!

.....picky..... said...

selamat ari raye..maap zahir batin...