Friday, September 25, 2009

Raya Blunders

Sudah lebih seminggu kita berraya. Pasti ramai yg dah beraya sakan. Aku tak berapa gemar nak go visiting. Ni pun aku belum kemana mana melainkan kerumah seorang kakak dan seorang teman yg baru saja menjalani pembedahan buang rahim akibat kanser.

Sebenarnya aku tak suka nak menyambut raya. Firstly, semenjak pemergian ibu, hari raya means a sad occasion. Mentelaah lagi, aku pernah kehilangan seorang adik beradik dalam bulan syawal. Tiap hari terakhir Ramadhan, memang aku feel draggy. Malam raya aku pasti meninggalkan Dear untuk pulang ke gubuk ku sendiri. Kalau tak, matilah esok pagi raya aku kena sembur dengan semua saudara mara ku. Lagipun gubuk tu mesti gak nak aku kemas, mop lantai, tukar langsir dan cadar kan. Manalah tahu, ada saudara yang kepo nak singgah setelah menziarahi HQ adik beradik aku. Nak juga aku taruk kuih barang 3 ke 4 balang. Jadi nya malam raya setelah memasak dirumah Dear, aku pulang ke rumah ku sendiri pada jam 11 malam. Kemas punya kemas tak sadar dah sampai pukul 3 pagi baru habis semuanya.

Pagi raya, bersendirian, aku melangkah kan kaki ke rumah saudara ku yang sulung. Memang dulu tu, arwah ibu tinggal di situ. Jadinya sekarang kami adik beradik semua pasti berkumpul di rumah Along.

Sejak tahun lalu, berhari raya di rumah Along tak lah semeriah mana. Adik beradik ku semua dah jarang nak bergambar reramai. Terasa kehilangan saudara kami yg tewas dek cancer. Setelah makan makan dan bersalaman, masing masing meninggalkan rumah Along. Aku memang selalunya tunggu semua saudaraku dahulu hingga lah yg terakhir datang barulah aku angkat kaki.

Raya tahun ni entah kenapa ada 2 kejadian yg in a way cause a choatic in my life. Satu, aku tertinggal wang yg telah aku tukar utk collection di rumah Dear. Aduh, tak sadar aku sampailah pagi sebelumnya nak pack duit tu, baru tersadar. Ingat hilang, tapi bila aku talipon Dear, ada rupanya tertinggal di bag aku yg lagi satu. That is why I hate to change bag. Mesti ada yg tertinggal. Satu lagi, hp connection aku drop akibat terlalu banyak received sms. Payah betullah tak dapat nak balas sms. Nak call out pun tak boleh. Mana kat rumah tak de landline. Bagi sesiapa yg kirim sms dan tak dapat jawapan dari aku, minta maaflah sangat2, bukan x nak balas, situasi yg tak mengizinkan itu semua.
Minggu terakhir raya, aku nak bikin open house. Ini adalah open house yg terakhir utk rumah aku. Lepas ni, entah bila lagilah nak bikin open house utk raya.
Buat masa sekarang ni, aku sibuk membuat persiapan untuk sesuatu. Dah tak mood nak raya walhal banyak lagi rumah yg harus dikunjungi.

2 comments:

Anonymous said...

salam,
sedih bila bc entry terbaru ni...tp kita sm dah tak ada parent,so hari raya sperti tiada apa makna...semoga kehilangan itu menjadikan kita lebih kuat&bersedia...take care...

deeyang said...

Salam Anon,

Rupanya kita senasib ya, tiada orgtua lagi. Anyway jgn lah bersedih,yg pergi tu kita kenang dan doakan mereka selalu. Mudah2an you pun lebih kuat dlm menempuh hari hari mendatang.