Monday, October 13, 2008

Raya, Open House dan Org Baru

Hari ini dah masuk 13 syawal. Alhamdulillah, dapat juga aku tempoh hari raya dengan jayanya walhal rasanya draggie sesangat nak tempuh 1 syawal.

Tahun ni, raya pertama rasa nya tak sama seperti tahun tahun sebelumnya dan tahun lalu. Raya tahun lalu, aku spent the whole day kat hospital. Tahun ni, aku raya kat rumah kak long. Biasalah, tiap tahun malam raya aku akan balik ke rumah kak Long. Yelah, aku ni anak yatim piatu, so beraya di rumah Kak long ajalah sbb tulah HQ utk siblings aku.

Semua siblings aku satu satu datang ke rumah Kak Long. Tahun ni, kami semua tak berphoto. Walaupun anak buah semua aku tengok bawa camera, non of them initiate nak bergambar. Semua lebih banyak berdiam aja. Tahun ni kami adik beradik beraya kurang satu dari our siblings yg sedozen. Lepas makan memasing minta maaf dan pulang. Sebab tu macam lemau aja raya tahun ni. Lagipun tahun ni raya macam sepi aja kat Singapore ni. Yelah, budak budak semua tengah exam. Parents jadi kanchonglah.

Aku the last person to leave Kak Long house setelah berjumpa dan bermaaf maafan dengan semua siblings. Memang selalunya gitulah, aku tunggu semua siblings aku dtg dan left after dorang semua dah balik. Dear berapa kali sms tanya kat mana dan bila nak balik to her place.
Aku sampai kat rumah Dear at about 6pm. Dear takde dirumah waktu aku sampai, hanya FIL dan pembantu aja yg ada.

Kat rumah Dear memang tak ramai yg bertandang bila first day raya selain dari her siblings. Tak macam rumah Kak Long yg kena serang dgn cousin cousin kami on the first day. Tu ajalah citer raya kami.

Kalau syawal tahun lalu, aku kehilangan salah satu dari family kami, tahun ini Allah SWT telah memberikan menambahan dalam keluarga kami, di bulan syawal juga. Syukur yang teramat sangat, semua telah selamat. Betapa adil dan Agungnya pemberian Allah SWT. Satu diambil, diganti dua. Syukran.

Aku dan Dear masih lagi belum habis beraya. Rumah adik beradik aku tinggal lagi 2. Rumah ipar semua dah settle. Penat sesungguh, tiap balik kerja, pegi 1 rumah. Mana nak uruskan kepulangan pembantu kami utk pulang bercuti. Tinggal rumah aku aja yg belum aku open utk famili kami. Jangka nya nak bikin open house minggu terakhir syawal...anak buah semua dah request nak makan seafood. Tak nak juadah raya lagi. Kakak2 dan kakak ipar pulak nak sambal goreng pengantin dan rendang limpa. Wooi, boleh bangkrap. But then, Dear kata takpe, bukan selalu, kalau tak cukup bajet, Dear akan tambah. Tu yg aku bertambah sayangkat Dear tu, she never nak bezakan famili aku atau her family. Cuma Dear siang siang dah kasi tahu, mesti nak masak lebih dan kena panggil her siblings gak raya at my place. Yelah, tahun lalu memang aku tak beraya dan buat open house. Kami sibuk dengan exam, dan dalam itu, sibuk ulang alik kehospital dan kelas.

Bila fikir kan open house tu, berjambul kepala aku. Nak ikutkan selera anak buah dan adik beradik aku. Belum lagi ipar2 nyer request. Adoi, berapa kilo ketam nak kena bersihkan, berapa kilo sotong nak siang. Berapa banyak ayam nak kena goreng. Belum lagi benda benda lain. Nampak gaya kena amik cuti 1 hari lah nak siapkan semua. Almaklumlah, cuma aku dan Dear aja yg nak siapkan benda tu semua. Memang kami takkan panggil pembantu tolong utk open house @ our place tu. Tugas pembantu tu mestilah kat rumah Dear aja.

For now, menu sepenuhnya belum difinalized kan lagi. Tumpuan kami buat masa ni hanyalah for the twin gerl yg hadir dlm keluarga kami on 10 syawal. Welcome to the world, Gerls. To my nehpew and niece in law, Congratulation for being a Parent.

No comments: